Matthias Bottel

Research Associate
Tel.: +49 (0)155 605 85 367
bottel@nexusinstitut.de

Matthias Bottel studied sociology at the University of Duisburg-Essen. He worked on a research project on the role of software in transnational organized teams and on his dissertation project on the opportunities, challenges, and unintended side effects of the use of gamification. Thematically, he focuses on the interaction of digital technology and society, both in terms of innovation processes, human-technology interaction, and from a technology assessment perspective.

Since 2023 he has been working at the nexus institute in the area of networks and society.

Publications (selection)

Stamm, I./ Weinhardt, M./ Gutzeit, M./ Bottel, M./ Lindenau, J./ Heth, S. (2021). Crowd Science infused Learning: Connecting Online Teaching and Crowd Science in the Social Sciences. Journal of Digital Social Research

Stamm, I./ Weinhardt, M./ Gutzeit, M./ Bottel, M./ Lindenau, J./ Heth, S. (2020). Die Verbindung von Crowd Science und Online-Lehre. Soziologie, 49(2), 190-210.

Bottel, M./ Kirschner, H. (2019): Digitale Spiele, in N. Baur, J. Blasius (Hrsg.): Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung, 2. Aufl., Wiesbaden, Springer VS, S.1089-1102.

Schulz-Schaeffer, I./ Bottel, M. (2018): Die Herstellung trans-national mobiler Arbeitstätigkeiten in der Softwareentwicklung, in: S. Quack, I. Schulz-Schaeffer, K. Shire, A. Weiß (Hrsg.): Transnationalisierung der Arbeit, Wiesbaden, Springer VS, S.99-127.

Schulz-Schaeffer, I./ Bottel, M. (2017): Regulierung durch Technik: Arbeitsverteilung und Arbeitsorganisation in Projekten trans-national verteilter Softwareentwicklung, in: S. Lessenich (Hrsg.): Geschlossene Gesellschaften. Verhandlungen des 38. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bamberg 2016. Deutsche Gesellschaft für Soziologie, abrufbar unter: publikatio-nen.soziologie.de/index.php/kongressband_2016.